פנינו למלחמה כוללת בלבנון שתביא להכרעת חיזבאללה

ד"ר דוסטרי סוקר את המצב בלבנון ומגיע למסקנה הבלתי נמנעת לפיה ישראל לא תוכל לחמוק מעימות חזיתי בצפון שיביא לשינוי כללי המשחק – ביטחון לא רק ליישובי הגדר, אלא לישראל כולה

ישראל מנהלת מזה שלושה חודשים מלחמה כוללת ברצועת עזה נגד חמאס וארגוני הטרור הנוספים שם, אך ידוע כי זירת לבנון מהווה את האיום העיקרי והמשמעותי ביותר לעורף הישראלי. נראה כי חיזבאללה אינו מעוניין במלחמה רחבה עם ישראל משתי סיבות עיקריות: ראשית, ארגון הטרור השיעי מקפיד לתקוף את ישראל עם אותם האמצעים, הנחשבים לאמצעי-הלחימה הפחות מתקדמים שלו, כגון רקטות לטווח קצר – למרות שהם עושים שימוש גם ברקטות ה"בורקאן" העוצמתיות יחסית, מרבית השימוש שלהם כעת הוא במרגמות, טילים נגד-טנקים וכלי-טיס בלתי-מאוישים (כטב"מים). לצד זאת, חיזבאללה מקפיד לשמור על אזורי תקיפה ומטרות קבועים יחסית. הוא נמנע מלשגר רקטות לעבר אזור הקריות, ומתמקד בעיקר לאורך גבול הצפון.

נוסף על התקיפות המוגבלות שלו, חיזבאללה מעביר מסרים ציבוריים מתמשכים לפיהם הוא אינו מעוניין בפתיחת מלחמה כוללת. ב-3 בנובמבר 2023 הצהיר מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, כי "האפשרות שהמערכה הנוכחית בדרום לבנון תיגרר למלחמה כוללת ריאלית, ותלויה בהתפתחויות בעזה ובהתנהגות של ישראל כלפי לבנון". ב-5 בינואר אמר נסראללה בנאומו, כי תושבי גבול הצפון בישראל יוכלו לחזור לבתיהם רק אם ממשלת ישראל תחליט על סיום המלחמה בעזה. ב-24 בדצמבר 2023 אמר חבר המועצה המרכזית בחיזבאללה, נביל קאוק, כי חיזבאללה יישאר בעמדה המסייעת לעזה, כל עוד נמשכת התוקפנות. ב-31 בדצמבר 2023 אמר סגן המזכיר הכללי של חיזבאללה, שייח' נעים קאסם, כי "על ישראל בראש ובראשונה להפסיק את המלחמה בעזה כדי שהמלחמה בלבנון תסתיים". ב-8 בינואר אמר קאסם: "אנחנו לא מעוניינים ליזום מלחמה כוללת, אבל אם ישראל תחליט לפתוח במלחמה כוללת נגד חיזבאללה, אנחנו נמצאים בשטח, כדי להגיב במלחמה כולל. ב-19 בינואר הצהיר עלי דעמוש, סגן ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה, כי "ההתנגדות לא רוצה להיגרר למלחמה, אך אם היא תיכפה עליה היא לא תחשוש ממנה והיא נמצאת במוכנות מלאה כדי להתעמת בכל הכוח והאומץ".

חיל האויר תוקף משגרים של טילי קטיושה בלבנון

נראה כי התנהלותו של חיזבאללה מכוונות לתמרון מורכב ורגיש בין הצורך והנכונות להסתכן למען תדמיתו בעולם כארגון ערבי-אסלאמי המגן על האינטרס הפלסטיני, ואף מוכן לספוג עבורו אבדות; לבין רצונו להימנע ממלחמה כוללת עם ישראל, שתסב לו אבדות משמעותיות. מטרתו העיקרית בטווח הזמן הקרוב הינה להעסיק כוחות צבא ישראליים רבים בגבול הצפון, על-מנת שישראל לא תשתמש בהם למלחמה נגד חמאס. בנוסף, חיזבאללה מעוניין להסב לישראל פגיעות מינוריות יחסית – ביחס ליכולותיו הצבאיות – מתוך הערכה שמציאות זו לא תוביל את ישראל לפתוח במלחמה נגדו.

על-פי דיווחים שונים בכלי תקשורת, והצהרות של בכירים בישראל, מסתמן כי ישראל אמנם מתכוונת לפעול בסוגיה של חיזבאללה ולבנון, אך נדמה כי הכיוון שגוי ומבוסס על קונספציית השישה באוקטובר. הרעיון הישראלי – שמקבל גיבוי ותמיכה מארצות-הברית ומצרפת – הינו לדחוק את חיזבאללה צפונה מעבר לליטאני, בין אם באמצעים מדיניים ובין אם באמצעים צבאיים, אם המאמצים המדיניים לא יבשילו.

המאמצים המדיניים מכוונים למתן תוקף מחדש להחלטה 1701, או לחלופין, להוביל להחלטה חדשה במועצת הביטחון של האו"ם, שתתבסס על החלטה 1701. המאמצים הצבאיים, אם וכאשר אלה המדיניים לא יצלחו, הם מבצע צבאי בדרום לבנון לדחיקת חיזבאללה צפונה. מכל מקום, חיזבאללה כבר הצהיר כי הוא מוכן לסגת מדרום לבנון, בתנאי שישראל תיסוג מחיפה. כך למשל, ב-6 בדצמבר 2023 הצהיר שר הביטחון יואב גלנט כי חיזבאללה יורחק אל מעבר לנהר הליטאני, או באמצעים מדיניים או באמצעים צבאיים. רק לאחר שארגון הטרור יורחק מהגבול, יוחזרו תושבי קו העימות המפונים לבתיהם. ב-18 בינואר אמר גלנט כי ישראל מעדיפה פתרון דיפלומטי לפתרון הסוגיה בצפון.

כוחות צה"ל מתכוננים לקראת הכניסה לרצועת עזה, אוקטובר 2023

1701 – החלטה מתה ולא רלבנטית
בחינת החלטת מועצת הביטחון 1701, 18 שנים לאחר קבלתה, מעלה כי היא נכשלה כישלון מוחלט. צבא לבנון לא הצליח לאכוף את ההחלטה ולמנוע מחיזבאללה נוכחות בדרום לבנון. כך גם הכוחות הבין-לאומיים, שאינם מסוגלים לפעול נגד תקיפות חיזבאללה, נגד ישראל, או נגד ההתעצמות הצבאית של ארגון הטרור השיעי. לאחר תום המלחמה ב-2006, חיזבאללה שמר אמנם על מצג-שווא של קיום ההחלטה, אך עם הזמן הבין חיזבאללה כי אין לו צריך להסתיר את פעילותו, ובשני העשורים האחרונים היא גלויה לכל.

לרשות חיזבאללה כיום ארסנל המונה יותר מ-200 אלף טילים ורקטות, כמו גם כאלף טילים מדויקים. זאת לצד כטב"מי נפץ, טילים נגד-מטוסים, טילים מתקדמים נגד-טנקים, יכולות סביבה רשתית (סב"ר), וכוחות קומנדו. ארסנל זה מאיים על מרכזי אוכלוסייה ועל אתרים אסטרטגים בישראל. בדרום לבנון, במרחב שמדרום לליטאני, שם נקבעו על-פי החלטה 1701 כי חיזבאללה לא ייהנה מנוכחות והתעצמות צבאית, נבנתה על-ידי חיזבאללה תשתית צבאית המוטמעת בקרב האוכלוסייה השיעית ובסבך המיוער וההררי. על כך יש להוסיף את הברחות הנשק הרבות מסוריה ומאיראן לדרום לבנון.

הרעיון עצמו של הסגת חיזבאללה מעבר לליטאני, הוא רעיון המתבסס על התפיסה המיושנת והתמימה של לפני השבעה באוקטובר. הסגת חיזבאללה מעבר לליטאני לא תוביל לשינוי המציאות, בוודאי שלא לטווח הארוך. סביר מאוד להניח כי אם חיזבאללה אכן ייסוג מעבר לליטאני – מהלך שסיכוייו קלושים עד לא-קיימים – הרי שהוא יוכל לשוב במהרה בחזרה לדרום, וסביר להניח שישראל לא תגיב על כך בשל חוסר-רצונה במלחמה, כפי שקרה בעשורים האחרונים. יתרה מכך, יש יסוד משמעותי להניח כי הכוחות הבין-לאומיים לא יצליחו לכפות על חיזבאללה נסיגה צפונה, בין אם ביישום ההסכם החדש, ובין אם לאחר שחיזבאללה ישוב לאזור תקופה קצרה אחרי שנסוג לצפון למראית-עין.

ייתכן כי דחיקת חיזבאללה צפונה אל מעבר לנהר הליטאני תגביר את הביטחון ואת תחושת הביטחון של האוכלוסייה הישראלית צמודת הגדר בגבול לבנון, מה שיסלול את דרכה חזרה ליישובים. אולם, חשוב להדגיש, כי האיום של חיזבאללה על ישראל אינו מסתיים רק בחדירה לגבול והשתלטות על יישובים צמודי-גדר – קרי, איום רק ליישובי הצפון. חיזבאללה מהווה איום על כלל מדינת ישראל, ולכן זו טעות לבחון את הסוגיה בצפון אך ורק מהזווית של יישובי הגבול בצפון.

לכן ישראל גם לא תוכל להסתפק בהחלטה חדשה במועצת הביטחון של האו"ם (ודאי שלא על-בסיס החלטה הקודמת 1701) שלא תספק בעבורה ביטחון, כפי שהוכח בעשורים האחרונים. ביטחון מדינת ישראל לא יכול להתבסס על כוחות זרים, ודאי שלא על כוחות לשמירת שלום שאין להם כמעט שום סמכות ולא יכולת להתמודד נגד האיום של חיזבאללה, והתעצמות ארגון הטרור.

במצב עניינים זה ישראל תצטרך לעבור מאסטרטגיה של הרתעה לאסטרטגיה של הכרעה. הפעלת העוצמה הצבאית של ישראל לא תוכל להיעשות במסגרת "מבצע הרתעה" בסגנון מלחמת לבנון השנייה, אלא במסגרת מלחמה רחבה וכוללת שמטרתה להכריע את חיזבאללה. משכך, ישראל נדרשת להכין את הציבור הישראלי למלחמה רחבה בלבנון שתשמיד את ארגון חיזבאללה, כולל כיבוש כל דרום לבנון, והחרבת ביירות וערים מרכזיות נוספות בלבנון.

ישראל תצטרך לקחת את האחריות לגורלה בידיה, ולא לסמוך על מדינות וגורמים זרים שיעשו בעבורה את העבודה. רק הכרעת חיזבאללה והשמדת תשתיותיו בכל רחבי לבנון, כולל הרס מוחלט של ערי לבנון, תוכל להוביל ליצירת מציאות ביטחונית טובה יותר לישראל, ותוביל לשקט וליציבות בעשורים הבאים.

ד״ר עומר דוסטרי הוא מומחה לאסטרטגיה, צבא וביטחון לאומי. הוא בעל תואר שלישי במדעי המדינה בתחום צבא וביטחון

ד״ר עומר דוסטרי

תרחישי מלחמה
רוסיה
ציונות
פלסטינים
משחקי מלחמה
מצרים
מלחמת שמחת תורה
לבנון
כלכלה
יחסי ישראל-ארה״ב
יהודה ושומרון
טרור
טורקיה
חרדים
חרבות ברזל

נשמח לשלוח תוכן עדכני ואיכותי